یا به روز می شویم یا نابود

یا به روز می شویم یا نابود

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و علم در تمامی شاخه ها، نیاز به مطالعه و پیشرفت همراه علوم جدید و درخواست های جدید بازار تقاضا بیش از پیش احساس می شود. تا حدی بی توجهی به تغییرات بازار توانست شرکتی مانند نوکیا را تنها در مدت 5 سال به ورشکستگی کشاند. در تمامی زمینه های دیگر بازار نیز قاعده همین است، برای مثال در زمینه های مختلف صنعت اگر نتوانیم پابه پای تکنولوژی روز دنیا پیش برویم طولی نمی کشد که هزینه بالای نیروی انسانی زیاد، دورریز مواد اولیه و به مرور زمان از دست دادن بازار هدف کمر صنعت را خواهد شکست.

یکی از صنایع مهم و زیر بنایی در هر کشور صنعت ساختمان است که هر ساله مقدار قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص می دهد. یکی ازمهم ترین ارکان صنعت عمران و ساختمان، فولاد است که در تمامی انواع ساختمان حتی سازه های بتنی و بنایی رکن اصلی پایداری سازه را تشکیل می دهد. و همان گونه که همگان می دانند، فولاد ازمنابع تمام شدنی می باشد. با این شرایط یا باید بتوانیم از این نعمت خداداد در کشور به صورت بهینه استفاده کنیم و یا دیر یا زود با کمتر شدن این ماده و در نتیجه گرانی و نایابی فولاد منتظر نابودی صنعت ساختمان و تمامی صنایع وابسته به فولاد باشیم.

در صنعت ساختمان یکی از عمده ترین مصارف فولاد در اسکلت سازه های بتنی است. در این سازه ها که به دلیل قابلیت فرم پذیری خوب بتن، ارزان تر بودن و بسیاری دلایل دیگرسهم بیشترسازه ها را شامل می شود بین 15 تا 20 درصد فولاد مصرفی به صورت اورلپ و یا پرت به ضایعات تبدیل می شود. حال آنکه با استفاده از ترفندی ساده می‌توان علاوه برکاهش هزینه، این مقدار ضایعات را به کمتر از 2 درصد رساند و در استفاده از این نعمت خدادادی سهمی داشت.

در هر سازه بتنی در حدود 15 درصد از آرماتورهای مصرفی به صورت وصله پوششی و در حدود 1 درصد برای خمهای انتهایی میلگردها استفاده میشود. وصله مکانیکی وسیلهای است که میتواند جایگزین تمامی این موارد شود. انواع مختلف این وصله میتوانند علاوه بر کاهش قیمت در پروژه به انحا مختلف و افزایش سرعت اجرا، جایگزین تمامی خمها و وصله‌های اورلپ در سازه شود. با استفاده از این تکنولوژی میتوان از ذخایر فولاد موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و از دفن بیمورد این ثروت ملی که کاری خلاف عقل میباشد جلوگیری کرد.

وصله مکانیکی یا کوپلر علاوه بر کمک به مصرف بهینه فولاد می تواند محاسن بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشد. اگر کوپلر در طراحی توسط طراح در نظر گرفته شود مطابق بند 20-5-2-2 آیین نامه بتن امکان افزایش درصد نسبی آرماتور به بتن از 3 درصد به 4.5 درصد وجود دارد که این به معنای کاهش 20 درصدی ابعاد ستون، کاهش 36 درصدی حجم بتن ریزی ستون ها و کاهش 20 درصدی هزینه قالب‌ بندی ستونها می باشد. علاوه بر این موارد با کاهش وزن اورلپ و بتن اضافی، مقدار بار مرده سازه کاهش پیدا کرده و با بار کمتر، مقاطع کوچکتر شده و میزان هزینه و مصرف فولاد و بتن مجددا کاهش خواهد یافت. علاوه بر موارد ذکر شده کوپلر مزایای بسیار دیگری دارد که پیش از این تحت مقاله ای به همین نام به آن پرداخته ایم.

دیدگاه ها (0)