ملاحظات اجرایی وصله مکانیکی (سوالات متداول قسمت دوم)

ملاحظات اجرایی وصله مکانیکی (سوالات متداول قسمت دوم)

 اجرای وصله مکانیکی در پروژه های بتنی  معمولاً با ملاحظات و محدودیت‌های روبروست. این محدودیت ها می تواند شامل محدودیت در فضا، امکانات ، کارگر متخصص و یا شرایط پیش بینی نشده باشد.  دانستن این شرایط برای تصمیم گیری در اجرا یا عدم اجرای سازه  با وصله مکانیکی  و یا نحوه اجرای این سیستم بسیار حائز اهمیت است در این مقاله سعی کردیم رایج ترین سوالات در خصوص نحوه اجرای این  اتصال را مطرح کرده و جواب آنها را به طور کامل شرح دهیم. در صورتی که به جز سوالات زیر سوالی دیگر ذهن شما را به خود مشغول کرده برما منت گذارده و آن را با ما در میان بگذارید.

حداقل تعداد کوپلر برای آن که اجرای رزوه در محل پروژه انچام شود چه تعداد است ؟

 برای مقرون به صرفه بودن اجرای وصله مکانیکی پارامترهای زیادی باید مورد توجه قرار گیرد.  یکی از این پارامترها تعداد کوپلرهای مورد استفاده در پروژه است. از آنجا که دستگاههای رزوه میلگرد سنگین و بزرگ هستند هزینه ارسال آنها به محل پروژه رقم قابل توجهی می شود. در پروژه هایی که تعداد کوپلرها در آنها کم است،  ارسال دستگاه برای پیمانکار رزوه مقرون به صرفه نیست زیرا کرایه  حمل دستگاه حتی گاهی بیشتر از مبلغ قرارداد رزوه می شود.  بنابراین کارفرما می بایست هزینه ایاب و ذهاب دستگاه و تکنسین را پرداخت نماید که در این حالت هزینه تمام شده رزوه بسیار بیشتر از مبلغ معمول می شود و باعث می شود که استفاده از وصله مکانیکی توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد.  به دلیل وجود این محدودیت ها هر کدام از شرکت‌های تولید کننده کوپلر و مجری رزوه  حداقل تعدادی را برای ارسال دستگاه به محل پروژه تعیین می نماید در شرکت صنایع ساختمان سپهر حداقل تعداد لازم برای ارسال دستگاه به محل پروژه 2000 سر رزوه می‌باشد. 

 

چرا اجرای رزوه در محل کارگاه شرکت صنایع ساختمان سپهر مقرون به صرفه تر است؟ 

 به طور کلی اجرای رزوه در محل پروژه  با محدودیت ها و مشکلاتی روبه روست.  یکی از این مشکلات نبود امکانات کافی برای تکنسین‌های رزوه زن می باشد.  جابجایی و چرخاندن میلگرد ها  در هنگام رزوه کاری معمولاً به وسیله جرثقیل  یا لیفتراک انجام می شود.  از آنجا که جرثقیل یا تاور کرین در تمامی پروژه ها وجود ندارد و در صورت وجود هم امکان سرویس دهی کامل به اکیپ رزوه زن  میسر نیست عملیات رزوه معمولاً با با مشکل روبه رو می شود و از سرعت لازم برخوردار نیست.  از طرفی دیگر معمولاً به محل پروژه یک دستگاه رزوه به همراه یک تکنسین ارسال می‌شود. در زمانی که  دستگاه با مشکل روبرو شود و یا نیاز به سرویس داشته باشد عملیات رزوه به طور کامل متوقف می‌شود و این در حالی است که در کارگاه شرکت، دستگاه معیوب با دستگاه دیگر جایگزین می گردد و عملیات رزوه کاری به طور مداوم ادامه خواهد داشت. بنابراین مطالب سرعت انجام انجام رزوه در کارگاه شرکت بسیار بیشتر از رزوه کاری در محل پروژه می باشد.

 در کارگاه شرکت کیفیت رزوه ها مرتباً توسط تیم کنترل کیفی شرکت کنترل و در صورت وجود مشکل اصلاح می‌شود.  در محل پروژه به دلیل عدم وجود تیم کنترل کیفیت، امکان کنترل و اصلاح در صورت معیوب بودن  وجود ندارد. بنابراین کیفیت نهایی  رزوه های انجام شده در کارگاه شرکت بسیار مطلوب تر از کیفیت رزوه های انجام شده در محل پروژه می باشد. 

 علاوه بر کیفیت و سرعت، هزینه  تمام شده انجام رزوه در کارگاه شرکت کمتر از هزینه رزوه در محل پروژه می باشد به ازای هر ست دستگاه کارفرما موظف است یک کارگر کمکی برای جابجایی میلگردها در اختیار شرکت قرار دهد.  از طرفی هزینه اسکان و غذا کارگران بر عهده کارفرما می باشد. بر این هزینه‌ها بیشتر بودن زمان و کمتر بودن کیفیت را نیز اضافه کنید.  با توجه به محل قرارگیری کارگاه شرکت صنایع ساختمان سپهر که در نزدیکی بازار آهن قرار دارد خرید میلگرد از بازار آهن، انتقال آن به کارگاه شرکت، انجام عملیات رزومه و ارسال آن به محل پروژه تقریباً هیچ هزینه اضافه ای را بر کارفرما تحمیل نمی کند.  چرا که هزینه کرایه تقریباً برابر با انتقال میلگردها از محل بازار آهن به محل پروژه می باشد که در هر دو حالت یکسان است.

 

آیا امکان رزوه میلگرد هایی که در بتن قرار دارند هم وجود دارد ؟

 به دلیل آنکه دستگاه های رزوه میلگرد به روش رولینگ، بسیار سنگین و حجیم می باشند، امکان رزوه میلگرد در بتن برای آنها وجود ندارد. عملیات رزوه می بایست پیش از آرماتوربندی بر روی میلگرد انجام شود.  در زمانی که میلگرد ها در بتن قرار دارند تنها راه  اجرای وصله پوششی (اورلپ) یا استفاده از کوپلر پیچی یا کوپلر قفلی می باشد این نوع کوپلر لوله ای بلند است که میلگردها از دو طرف وارد آن می‌شوند و پیچ های کنار کوپلر بسته شده و میلگرد ها را در همان وضعیت قفل می کنند. 

 آیا در زمانی که میلگردهای انتظار بریده شده اند یا از طول مهاری کافی برخوردار نیستند امکان استفاده از وصله مکانیکی وجود دارد ؟

 متاسفانه به دلیل اینکه  امکان رزوه میلگرد ها در بتن وجود ندارد استفاده از وصله مکانیکی استاندارد ممکن نمی باشد در این موارد می توان از انواع دیگر کوپلر استفاده کرد. رایج ترین نوع کوپلر در این موارد خاص، کوپلر پیچی یا قفلی می باشد.  میلگرد ها به وسیله پیچ هایی که در کنار کولر قرار دارند در وضعیت خود ثابت نگه داشته میشود استفاده از این کوپلر به آماده سازی سر میلگرد نیازی ندارد به همین دلیل می توان از آن برای اتصال دو میلگرد در شرایط مختلف استفاده کرد.  پیچ های کنار کوپلر به راحتی با آچار بسته شده و میلگرد ها را در جای خود ثابت نگه میدارند. بستن این پیچ ها به تخصص خاصی نیاز ندارد.  دلیل آنکه به طور معمول در سازه های بتنی از این نوع کوپلر استفاده نمی شود قیمت بسیار بالای آن نسبت به کوپلر استاندارد می باشد به طوری که معمولاً  به دلیل حجم زیاد مواد مصرفی و ماشینکاری سنگین، قیمت این نوع کوپلر حدود ۱۰ برابر کوپلر استاندارد است.

اجرای رزوه در محل پروژه به چه میزان فضا نیازمند است ؟

 فضای مورد نیاز ز برای عملیات رزوه کاری وابستگی زیادی به طول میلگردها دارد. به طور کلی میزی به عرض دو متر و طولی برابر با طول میلگرد ها باید جلوی دستگاه رزوه قرار گیرد برای عملیات برش اما دیزی بسیار بلندتر با عرض کمتر نیاز است.  از آنجایی که میلگردها باید از شاخه های ۱۲ متری بریده شوند حداقل طول مورد نیاز برای برش، به شرط آنکه دستگاه برش قابلیت جابجایی داشته باشد ۱۲ متر است. می توان گفت فهرست دستگاه به فضایی  با حدود ۱۲ متر طول و ۵ تا ۶ متر عرض نیازمند است



دیدگاه ها (0)